Haziran 21, 2006

TEKİRDAĞ PEMBELERİNDEN HABER -ve bir yöntem-: "BOĞAZLAMA"

P.D.A.'nın ilk duraklarından biri Tekirdağ yakınlarındaki MetinVarol çiftliğine gönderdiğimiz, "hasta Gassaylı" bahçıvan Necdet Usta'nın ektiği ve onun bakım ve gözetimine emanet edilen fidelerdi... "Sahip Bizi Tarlaya Götür" de görebileceğiniz gibi ilk ekimi de Metin Bey görüntülemişti. Şimdi 2 parti daha resim yollamış. İlk resim 10 Haziran'da çekilmiş, ikinci -grup da ondan sadece 8 gün sonrasına ait. Bu 8 gün içinde, -köklerini ne kadar isterlerse o kadar uzatabilecekleri- temiz toprağı, bol güneşi ve doğal gübreyi görünce bizimkiler... üç misli uzayıp gelişmişler! Ama Metin Varol, bu gelişmenin durup dururken değil, pembeleri teker teker hem de kendi eliyle "boğazladığı" için olduğunu iftiharla vurgulayınca ben de vurgun yemiş gibi oldum. "O da ne şimdi?" deyince açıkladı... Şimdi Necdet Ustanın yaptığına dikkatli bakın. Fidenin etrafında çapayla bir çukur açar gibi yapıyor. (Resimlerin üzerine tıklarsanız, büyükleri açılacak, daha net görünüyor o zaman.) Metin Bey de sonra gelip, o çukurdan çıkan toprakları "kendi elleriyle!" fidenin en 15-20 cm'i bulmuş olan "gövdesi"ne doğru toplayıp, gövdenin etrafında konik bir yığın haline getiriyor, böylece onu, yaprakların ilk çıktığı dallara kadar toprağın içine iyice saklıyor. İşte buna da "boğazlama" deniyormuş. Demek ki bu Trakya yöresine has bir deyim bu. Diğer kaynaklarda bu deyime pek rastlamadım. Yoksa heryerde aynı mı? Bilemiyorum. "Yorum"lara yazarlarsa öğreniriz.
Sonra sulamayı da doğrudan fidenin etrafındaki o dairesel çukura yapıyorlar. Kat'iyen üstten su verilemeyecek. Yapraklar, çiçekler, gövdeyi saklayan o "boğaz" yada piramidal toprak yığını, her neyse, asla ıslanmayacak! Arıkan'ların İznik'te diktikleri pembelerinki gibi damla sulama olacak ya da... Hakikaten, onlardan hala ses yok. Neredesiniz eski üyeler? Resimleri bekliyoruz!

3 yorum:

Aslı Altan Altundal dedi ki...

Bu değerli bilgiler için çok teşekkürler.Artık seneye bu şekilde " boğazlarız" :)Benim domateslerde çiçeklendi hatta minicik yeşil yuvarlaklar bazılarında göründü.Geçen yıl domates yetişen bölümde fideler kendiliğinden boy gösterdi,şaşırdım kaldım, pembeleri paylaşmak için sabırsızlanıyorum.

A.T. dedi ki...

Aslı Altan "seneye" demeyin, şimdi de deneyin! Bu arada benim yeğen Zeynep müthiş bir proje geliştirmiş dünkü girişten sonra, ki buna göre "evde de boğazlama mümkün" şu anda yüküyor olmalı projesini! Sizin resimleri de bekliyoruz...

Adsız dedi ki...

Boğazlama ha? Çok ilginç...